Undervisningsforløb til dansk

Et forløb med flere opgaver og samtalemuligheder, der nemt kan skaleres op og ned, så det passer til den tid, du har til rådighed. Det kan gennemføres både med og uden de IT-baserede opgaver her i hjemmesidens elev-univers. Fortælling, genrer og læsning er nogle af nøgleordene, og forløbet inddrager en række trinmål.

En rød tråd gennem årets undervisningsmateriale er evnen til at kunne fortælle historier i ord og billeder Men hvad er en god historie egentlig, og kan man selv blive bedre til at fortælle?

I dette forløb skal eleverne finde informationer på hjemmesiden og i elevbogens fortælling, faktabokse og temasider, de skal læse, og de skal lære nogle enkle fortælletekniske metoder som fx at lave en portræthistorie, at bruge sanser og detaljer og at lave deres egne fotohistorier.

På den måde kommer du til at arbejde med trinmålene under Sprog, litteratur og kommunikation, der blandt andet handler om genreforståelse, samtale om litterære tekster og at kunne udtrykke sig i billeder, lyd og tekst i dramatisk form.

Læs mere om alle opgavemuligheden i dette forløb og om trinmålene i lærervejledningens sider om dansk-forløbet. Du finder dem i slutningen af lærervejledningen – eller i pdf’en her nedenfor.

Download pdf om dansk-forløbet