Undervisningsforløb til natur/teknik

Et forløb med flere spændende opgavetyper – bl.a. en række sjove forsøgsopstillinger – der nemt kan skaleres op og ned. Det kan gennemføres både med og uden de IT-baserede opgaver her i hjemmesidens elev-univers. Forløbet arbejder med vand fra forskellige vinkler, salt, fordampning og naturkatastrofer, og det opfylder en række trinmål. Opgaverne kan evt. også bruges, uden at eleverne selv har læst hele elevbogens fortælling.

Elevbogens beretning om livet i et floddelta – med og mod naturen – giver mange muligheder for at lave sjove og faglige aktiviteter, hvor eleverne undres, danner hypoteser, efterprøver, evaluerer og formidler.

Kan man fx lave saltvand om til drikkevand – og hvordan foregår det i naturen? Hvordan får man salt til at danne krystaller? Og hvordan bygger man et hus af ispinde, så det kan tåle en oversvømmelse?

Forløbet lægger op til at kombinere faglige oplæg, film og forsøgsopstillinger med at lade eleverne lave deres egne fotohistorier på hjemmesiden. Undervisningsforløbet i natur/teknik inddrager en lang række af trinmålene efter både 2. og 4. Klassetrin.

Læs mere om alle opgavemuligheden i dette forløb og om trinmålene i lærervejledningens sider om dansk-forløbet. Du finder dem i slutningen af lærervejledningen eller i pdf’en her nedenfor.

Download pdf om natur/teknik-forløbet