Undervisningsforløb til dansk og kristendomskundskab

Et forløb, der kredser omkring børn og buddhisme og om, hvordan mennesker lever og opfatter verden forskelligt afhængigt af deres kultur og religion. Det kan skaleres op og ned, så det passer til den tid, du har til rådighed. Det kan gennemføres både med og uden de IT-baserede opgaver her i hjemmesidens elev-univers og inddrager flere trinmål.

Omtrent 85 % af Myanmars befolkning er buddhister. Mange børn lever flere år af deres liv i klostrene som novicer. Her går de i skole og får undervisning i Buddhas lære. Munkene laver også sommerskoler og præger dagliglivet på mange andre måder i landet.

Også for de børn, som ikke kommer i kloster, er buddhismen et grundlæggende vilkår. Gennem dette undervisningsforløb kan du blandt andet introducere eleverne for begreber fra buddhismen og bruge dem til at tale om andre trosretninger og om børnenes eget forhold til religion. Ved hjælp af film, samtale og formidlingsopgaver  kombinerer undervisningsforløbet trinmål fra dansk og kristendomskundskab.

Læs mere om alle opgavemulighederne i dette forløb og om trinmålene i lærervejledningens sider om dansk-forløbet. Du finder dem i slutningen af lærervejledningen – eller i pdf’en her nedenfor.

Download pdf om kristendom og dansk-forløbet