Opgavebank
Her finder du de opgaver, der henvises til i lærervejledningens forslag til undervisingsforløb. Opgaverne inddrager trinmål i dansk og natur/teknik efter 2. klasse og 4. klasse samt kristendomskundskab efter 3. klasse. Hvilke trinmål, der er tale om, kan du se i lærervejledningens beskrivelse af undervisningsforløbene. Se menupunkterne om forløb.
Opgaver til Natur/teknik
Opgaveark 6: Huse af ispinde
Eleverne opstiller hypoteser, bygger huse af ispinde og evaluerer: Kunne husene holde til en...
Læs mereOpgaveark 7: Flyde eller synke?
Eleverne undersøger saltvands og ferskvands egenskaber. Nogle ting flyder, andre synker. Hvorfor...
Læs mereOpgaveark 8: Fra saltvand til drikkevand
Kan man lave saltvand om til vand, der kan drikkes? Eleverne opstiller hypoteser og prøver dem af i...
Læs mereOpgaveark 9: Opløs salt og lav saltkrystaller
Salt kan opløses i vand, men kan det også tage form igen, hvis vandet fordamper?
Læs mereOpgaveark 11: Hvad bruger man floden til?
Floden er livsnerven for mennesker i et delta. Eleverne går på opdagelse og laver en fotohistorie om...
Læs mereOpgaver til Dansk
Opgaveark 1: Tag på opdagelse i Myanmar
Eleverne finder oplysninger om Myanmar på hjemmesiden ved hjælp af små film, fotoserier og...
Læs mereOpgaveark 3: Lav et portræt
Eleverne prøver sig selv af som interviewere og laver et fiktivt portræt af et barn i Myanmar i ord...
Læs mereOpgaveark 4: Brug sanserne
Eleverne arbejder med at beskrive lyde, lugte, farver og andre detaljer, der kan gøre en god...
Læs mereOpgaveark 5: Genfortælling
Eleverne genfortæller Josefine Ottesens historie med en flot fotohistorie på hjemmesiden.
Læs mereOpgaveark 10: Børnene i klosteret
Hvordan er livet som munke- eller nonnebarn? Elevene undersøger og laver en fotohistorie på...
Læs mereOpgaveark 11: Hvad bruger man floden til?
Floden er livsnerven for mennesker i et delta. Eleverne går på opdagelse og laver en fotohistorie om...
Læs mereOpgaveark 12: Børnene i landsbyen
Alle børn har ret til et godt liv. Men er der forskel på, hvad et godt liv er for et dansk og et...
Læs mereOpgaver til Kristendomskundskab
Opgaveark 10: Børnene i klosteret
Hvordan er livet som munke- eller nonnebarn? Elevene undersøger og laver en fotohistorie på...
Læs mereOpgaveark 12: Børnene i landsbyen
Alle børn har ret til et godt liv. Men er der forskel på, hvad et godt liv er for et dansk og et...
Læs mereTværgående
Opgaveark 2: Forslag til samtale
Inspiration til at sætte samtaler i gang i klassen ud fra de temaer, der optræder i elevbogens fem...
Læs mereBurmesisk morgenmad: Mohinga
Mad som i Myanmar: Lav en mohinga, en fiskesuppe med nudler tilberedt og serveret med et varieret...
Læs mereLeg som børnene i Myanmar
Det er ikke meget legetøj, man ser i deltaets landsbyer. I stedet spiller børnene med sten, skyde...
Læs mere