Opgavebank

Her finder du de opgaver, der henvises til i lærervejledningens forslag til undervisingsforløb. Opgaverne inddrager trinmål i dansk og natur/teknik efter 2. klasse og 4. klasse samt kristendomskundskab efter 3. klasse. Hvilke trinmål, der er tale om, kan du se i lærervejledningens beskrivelse af undervisningsforløbene. Se menupunkterne om forløb.

Opgaver til Natur/teknik

Opgaveark 6: Huse af ispinde

Eleverne opstiller hypoteser, bygger huse af ispinde og evaluerer: Kunne husene holde til en...

Læs mere

Opgaveark 7: Flyde eller synke?

Eleverne undersøger saltvands og ferskvands egenskaber. Nogle ting flyder, andre synker. Hvorfor...

Læs mere

Opgaveark 8: Fra saltvand til drikkevand

Kan man lave saltvand om til vand, der kan drikkes? Eleverne opstiller hypoteser og prøver dem af i...

Læs mere

Opgaveark 9: Opløs salt og lav saltkrystaller

Salt kan opløses i vand, men kan det også tage form igen, hvis vandet fordamper?

Læs mere

Opgaveark 11: Hvad bruger man floden til?

Floden er livsnerven for mennesker i et delta. Eleverne går på opdagelse og laver en fotohistorie om...

Læs mere

Opgaver til Dansk

Opgaveark 1: Tag på opdagelse i Myanmar

Eleverne finder oplysninger om Myanmar på hjemmesiden ved hjælp af små film, fotoserier og...

Læs mere

Opgaveark 3: Lav et portræt

Eleverne prøver sig selv af som interviewere og laver et fiktivt portræt af et barn i Myanmar i ord...

Læs mere

Opgaveark 4: Brug sanserne

Eleverne arbejder med at beskrive lyde, lugte, farver og andre detaljer, der kan gøre en god...

Læs mere

Opgaveark 5: Genfortælling

Eleverne genfortæller Josefine Ottesens historie med en flot fotohistorie på hjemmesiden.

Læs mere

Opgaveark 10: Børnene i klosteret

Hvordan er livet som munke- eller nonnebarn? Elevene undersøger og laver en fotohistorie på...

Læs mere

Opgaveark 11: Hvad bruger man floden til?

Floden er livsnerven for mennesker i et delta. Eleverne går på opdagelse og laver en fotohistorie om...

Læs mere

Opgaveark 12: Børnene i landsbyen

Alle børn har ret til et godt liv. Men er der forskel på, hvad et godt liv er for et dansk og et...

Læs mere

Opgaver til Kristendomskundskab

Opgaveark 10: Børnene i klosteret

Hvordan er livet som munke- eller nonnebarn? Elevene undersøger og laver en fotohistorie på...

Læs mere

Opgaveark 12: Børnene i landsbyen

Alle børn har ret til et godt liv. Men er der forskel på, hvad et godt liv er for et dansk og et...

Læs mere

Tværgående

Opgaveark 2: Forslag til samtale

Inspiration til at sætte samtaler i gang i klassen ud fra de temaer, der optræder i elevbogens fem...

Læs mere

Burmesisk morgenmad: Mohinga

Mad som i Myanmar: Lav en mohinga, en fiskesuppe med nudler tilberedt og serveret med et varieret...

Læs mere

Leg som børnene i Myanmar

Det er ikke meget legetøj, man ser i deltaets landsbyer. I stedet spiller børnene med sten, skyde...

Læs mere